MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

Van waardeloos naar waardevol

Vandaag ontvang je van mij een meer persoonlijke nieuwsbrief. Ieder mens heeft een eigen thema. Iets dat je in dit leven moet challengen, voor je naar het volgende level mag. Wat dat ook mag zijn. Mijn thema is van waardeloos naar waardevol. Ik ben benieuwd naar die van jou…

Het eerste deel van mijn leven heb ik mij behoorlijk waardeloos gevoeld. Mijn school lukt niet, mijn volleybal-carrière eindigde veel sneller dan ik had voorzien, mijn vervolgopleiding mislukte compleet, mijn ouders gingen scheiden en daardoor was in het nieuwe huis ‘geen plek meer voor mij’. Dus ik ging op mijzelf wonen. Daar begon ik mijn carrière met een periode van werkloosheid. Enfin, het lijstje is oneindig. Ik zal je de grootste drama’s besparen in deze nieuwsbrief…

Waardeloos

Het resultaat was in elk geval de conclusie die ik trok: ik ben waardeloos. De rest van mijn leven ben ik dan ook bezig geweest om een gevoel van waarde te vinden. Om weer waardevol te worden. Geloof me, ik heb er een studie van gemaakt om te ontdekken op welke manier je waardevol kan zijn. Achteraf kijk je een koe in zijn kont, zeg ik wel eens. Achteraf is het makkelijk praten en heel logisch. Want natuurlijk is eigenwaarde het begin van alles. Maar zit je er middenin dan kan het een enorme zoektocht zijn. Voor mij was het een echte queeste, die jaren en jaren heeft geduurd.

Waardevol

En één van de dingen die ik ontdekte (misschien wist jij het allang…?), is dat waardevol zijn zeker niet ontstaat door te vertellen wat je weet. Zelfs niet door een oplossing aan te dragen. Had iemand me dat toen maar laten inzien, denk ik wel eens.

Van waarde zijn voor een ander bereik je door een ander te laten vertellen. Wat hij wel al weet. En wat hij nog niet weet. En hoe hij de oplossing ziet. En wat nog lastig is. En hoe hij dat denkt te kunnen tackelen. Waardevol zijn voor een ander bereik je door juist een ander te laten ontdekken hoe het zit. Ook al zie jij het allang (en juist dit is voor verkopers heel lastig!). Hier komt de beroemde uitspraak ook vandaan, die ik vaak gebruik:

Invented by them is always better then invented by you

Probeer niet een succesvol mens te worden, probeer liever een waardevol mens te worden.

Het voelen van waarde kost tijd

Daarom geef ik salestraining op de manier die ik doe. Daarom kom ik niet in een middagje jouw verkopers trainen. Het voelen van jouw waarde kost tijd. Nee, goddank bij de meesten geen jaren, hoor! Maar er moet wel iets gebeuren in je overtuigingen. En als je dan eenmaal voelt wat jouw toegevoegde waarde is, dan is verkopen zó leuk. En vinden jouw klanten dat ook. Omdat ze jouw toegevoegde waarde herkennen en erkennen. Het is zo prettig zakendoen met iemand die van waarde is.

Ik wens je een waardevolle week!

gerelateerde artikelen