MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

Zeg wat je doet!

Ken je dat? Zit je met iemand te videobellen, zit ie stiekem iets anders te doen…appen, mail lezen, blog schrijven, zijn teennagels knippen, weet ik het.

Je ziet die oogjes alle kanten op schieten. Soms hoor je zelfs geluiden van het toetsenbord of zie je ‘per ongeluk’ een telefoon in beeld komen.

Toch is het niet altijd wat je denkt. Soms maakt iemand aantekeningen, kijkt iemand op internet naar datgene wat je net aan het uitleggen was, of maakt iemand gebruik van een tweede scherm.

Andersom hebben klanten dat met jou ook.

Dit is bijvoorbeeld wat ze dan zouden kunnen zien: hoofd naar beneden.

Kijk maar naar deze foto die ik nam tijdens mijn onlinetraining Verkopen zonder te Verkopen van Omzetcoach.nl. Met dank aan de deelnemers, die hier natuurlijk toestemming voor hebben gegeven.

Zo ziet het er namelijk uit als mensen aantekeningen maken…

Zo ziet het er namelijk uit als mensen aantekeningen maken. Jij dus ook. Je hoofd gaat naar beneden. Je maakt geen oogcontact meer. Een klant kan denken dat je misschien even aan het appen bent. Of dat je ondertussen even je mail leest of het nieuws of zo.

En zelfs als een klant er geen expliciete gedachten over heeft, kan het zijn dat hij het gevoel heeft dat je niet luistert. Omdat je ogen niet op hem/haar gericht zijn.

Een dag voordat deze foto genomen werd, gebeurde dit

Een dag voordat deze foto genomen werd, gebeurde dit: Ik had een coaching met mijn klant via videobellen. Deze klant en ik werken al een aantal maanden samen, dus inmiddels wist zij dat het handig is als je zegt wat je doet. Sterker nog, zij doet dat inmiddels ook.

In dit gesprek keek ik (zonder iets te zeggen…oeps!) omhoog naar mijn tweede scherm. Want daar stond het verslag van onze ontmoetingen.

Dit is wat ze gezien moet hebben…

“Wie komt daaraan?”, vroeg ze? “Oh sorry!”, zei ik. “Ik keek naar boven naar mijn tweede scherm, want daar staat het verslag dat ik maak van onze gesprekken!”, zei ik beschaamd. Ík zou toch beter moeten weten… Het was eigenlijk ook best grappig, want mijn scherm staat tegen een blinde muur. Het zou dus echt heel gek zijn als daar iemand aan kwam…😉

Zeg wat je doet, ook aan de telefoon

Ook als je alleen via de telefoon contact hebt moet je zeggen wat je doet. Want op het moment dat je gaat tikken op je toetsenbord, hoort jouw klant dat ook. Hij kan niet zien wat je typt. Dus zeg wat je doet.

Zeg wat je doet

Zeg wat je doet, zodra je het doet.

  • Zoek je iets op in de computer: “Ik zoek even uw gegevens erbij/Ik kijk gelijk met je mee!”
  • Kijk je op je tweede scherm: “Je ziet mij naar boven kijken, daar staat mijn tweede scherm. Daar maak ik de aantekeningen van ons gesprek!”.
  • Maak je aantekeningen: “Mijn hoofd gaat af en toe naar beneden omdat ik aantekening maak van dit gesprek!”.
  • Naar buiten kijken: “Ik kijk even naar buiten, want ik zie…”.(de pakketbezorger aankomen, dat de buurman wordt aangereden, dat onze hond de kat van de buren te pakken heeft, de ijscoman aankomen etc.)

Mijn vriendin kruipt hier over de grond

“Sorry hoor, maar mijn vriendin kruipt hier over de grond!”, hoorde ik Bart zeggen, toen ik stiekem een tas probeerde te pakken die onder het bureau stond, waaraan Bart aan het videobellen was…

Gelukkig konden we er allemaal (ja ook zijn gesprekspartner) om lachen toen ik omhoogkwam en met een rood hoofd maar even zwaaide…

Ik wens je een week met veel succesvolle videobelletjes. En denk eraan: Zeg wat je doet!

gerelateerde artikelen

Hoe ik aan nieuwe klanten kom

Om je verkoopresultaten te verbeteren is het belangrijk om genoeg aanwas in leads te krijgen. Leads zijn potentiele klanten. Maar om van potentiele klanten ook echte klanten te kunnen maken, is er meer nodig. Jouw verkoopgesprek moet effectief zijn. Ik leer je hier hoe je dat doet.