Ik wist zeker dat het een chagrijn was!

“Ik wist zeker dat het een chagrijn was, onder zijn mondkapje!”, vertelde mijn moeder. Ik knikte begrijpend. Ronduit onbehoorlijk was hij, de chagrijn.

Ze was naar een elektronica zaakgegaan bij haar in het dorp. Zo een van een grote bekende franchise keten. Ze wilde een nieuw espresso apparaat hebben en had wat vragen. Maar deze man ‘riep’ haar toe: “Als je jouw apparaat wilt verpesten, dan moet je vooral merk x gebruiken!”.

Mijn moeder had zich op haar nummer gezet gevoeld. Alsof ze iets verkeerd deed. Maar ze wilde alleen weten welke apparaten de duurzame cups goed zouden verwerken. Voor haar is het namelijk heel belangrijk om aan het milieu te denken.

chagrijn of glimlach?

Belangrijke voorwaarden voor verkoop

Elke klant heeft – al dan niet bewust – belangrijke voorwaarden voor verkoop in zijn hoofd. Mijn moeder vindt het milieu belangrijk. Ze is dol op de natuur en doet altijd mee met de vogeltelling in de tuin. Verder maakt ze zelf insectenhotels en vogelhuisjes voor een pot vogelpindakaas (het bestaat echt, kijk maar naar mijn foto’s. Deze hangen bij mij in de tuin!)

Dus voor haar waren die duurzame cups belangrijk. Deze verkoper had misschien zijn jaaromzet al binnengehaald met de ventilatoren van afgelopen zomer? En hij had misschien geen zin meer om nog klanten vriendelijk te woord gestaan? Zijn vriendelijkheid was in elk geval helemaal op. Want toen ze met haar gebroken arm vroeg of het mogelijk was om haar nieuwe televisie thuis te laten bezorgen, beet hij haar toe: “ja, maar dat kost wel 50 euro!

Het effect van zijn chagrijn

Het effect van zijn chagrijn was dat mijn moeder ‘even zelf ging rondkijken’. Terwijl ze rondliep bedacht ze dat ze haar nieuwe televisie hier ook niet ging kopen. Net als haar espresso apparaat natuurlijk. Duhuh! Ze liep vastberaden de winkel uit. “Nou zeg, daar ga ik ook nooit meer heen!”, vertelde ze me. Ik gaf haar natuurlijk groot gelijk!

Toch begrijp ik oprecht niet waarom deze verkoper (die zeer waarschijnlijk de eigenaar van de winkel was) zo’n chagrijn was. Ik vind het ongelooflijk dat je in deze tijd nog zo met je klanten omgaat! Zelfs als zij de tiende klant was die die dag om een duurzaam espresso apparaat vroeg, is dit een duidelijk verkoopsignaal.

Had de chagrijn het maar geweten…

Soms zou ik willen dat deze man in haar hoofd had kunnen kijken. Zodat hij wist wat ze allemaal van plan was te kopen. Want echt, haar boodschappenlijstje bestond uit een espresso apparaat, een televisie én een nieuwe stofzuiger! Dan komt de 50 euro bezorgkosten ook in een ander licht te staan, toch?

Ik heb nog even getwijfeld over het noemen van de naam van de winkel in combinatie met de woonplaats van mijn moeder, in deze blog. Gewoon omdat ik het deze man gun om te leren van zijn gedrag.

Dank voor de feedback dus

Er kan natuurlijk van alles aan de hand geweest zijn waarom deze man een chagrijn was. Misschien had hij deze vraag al heel vaak gehoor? Dan nog heeft de klant die de vraag stelt heeft natuurlijk geen idee dat er anderen waren die dezelfde vraag stelden.

Sterker nog, ik zou zeggen als veel klanten deze vraag stellen, is het aan jou om duidelijkheid te verschaffen. Want blijkbaar is hier geen helderheid. Dank voor de feedback dus! Het kan ook zijn dat deze man helemaal zijn jaaromzet niet had binnengehaald en dacht dat er ‘weer zo’n klant binnen kwam die informatie kwam halen en daarna doodleuk bij Coolblue zou bestellen (ja, want die doen ‘alles voor een glimlacht en zijn wel vriendelijk én ze sluiten de tv nog aan ook, flapdrol!). Maar het feit is, dat we niet weten waarom hij zo deed. Zonde is het wel, want hij is een hoop omzet misgelopen.

Kijk een beetje vrolijk dus deze week, vanonder je mondkapje! Fijne week!

gerelateerde artikelen

Reacties