Met mensen die willen kun je alles bereiken

“Tja”, zei hij, “met mensen die willen kun je alles bereiken!”. We stonden samen langs het voetbalveld naar onze dochters te kijken. Het was een straffe wedstrijd, zoals de Belgen zouden zeggen. Generation One (het team van mijn dochter) tegen de Red Flames (uit Brugge, België). We hadden elkaar ontmoet op dit internationale meidentoernooi in Waalwijk en spraken over het vrouwenvoetbal in Nederland en België.

Mensen die willen maken het verschil

Zijn dochter speelde in België altijd als enige meisje in een jongensteam. Bij mijn dochter Roza was dat tot vorig jaar ook zo. Inmiddels speelt Roza in een talenteam met alleen maar meisjes en spelen ze hoofdklasse in een jongenscompetitie (ja ik ben vet trots!). En de grap is dat ze gigantisch vooruit is gegaan sinds ze met alleen meiden speelt. Natuurlijk hebben ze allemaal talent, maar wat het verschil maakt, is dat ze allemaal dezelfde drive hebben. Mike, de Belgische vader zag dat direct. Het leuke was dat zijn team tweede werd en dat van ons eerste. We voelden ons beiden super trots!

Roza tegen FC Utrecht omdat ik zo’n trotse moeder ben…

Met mensen die willen kun je alles bereiken

Generation One in de competitie tegen jongens

Met mensen die willen kun je alles bereiken.

Generation One is een team van meiden die allemaal willen. Willen winnen, maar vooral ook willen ontwikkelen. En een team dat zich wil ontwikkelen komt heel ver. Dat geldt voor een salesteam precies hetzelfde. Een salesteam dat zich wil ontwikkelen kan enorme stappen maken.

Maar hoe zorg ik dat het hele team wil?

Regelmatig geven salesmanagers of -directors mij aan: Ik weet dat er veel meer in mijn team zit, dan eruit komt, maar hoe zorg ik dat het hele team wil? Het lijkt wel of we spelen met de rem erop! Het zijn echt goede mensen, maar het komt er niet uit. Hoe zorg ik dat al mijn mensen willen?

Geen middagje salestraining

De meeste mensen weten inmiddels dat ik niet geloof in een middagje salestraining. Als je echt je resultaten wilt verbeteren, dan zal je voor langere periode met je team aan de slag moeten. Ja, JE zal aan de slag moeten. Want alleen het team trainen gaat hem niet worden. De rol van de manager is essentieel. Sterker nog, de betrokkenheid van de manager is een goede graadmeter voor het succes van het salesteam. Dit is onder andere onderzocht door de Brain Bakery van Jeanne Bakker. Iemand die ik al jaren volg, omdat ze o.a. veel weet over het beklijven van trainingen.

Je kan jouw team stimuleren om te leren

Als je wilt dat jouw team zich echt WIL ontwikkelen, zal je ze o.a. de verantwoordelijkheid moeten geven over hun eigen ontwikkelproces. Je kan jouw team stimuleren om te leren. Oftewel: helpen om ze te laten willen. Dat kan op allerlei verschillende manieren. En het mooie is dat één van de resultaten in elk geval is, dat de het geleerde veel langer beklijft. Zoals ik in mijn vorige nieuwsbrief aangaf: sommigen van mijn klanten kunnen acht jaar na dato nog vertellen wat ze geleerd hebben. Dat voelt voor mij natuurlijk ook super tof!

Wil je eens met me overleggen over jouw team en hoe we daar meer uit kunnen halen? Bel me gewoon. Op 06-13294222. Tot zo!

Ps volgende week geef ik alleen op dinsdag tm vrijdag een korte videotraining t.w.v. Euro 100,- gratis weg. Dus houd de nieuwsbrief of mijn LinkedIn post in de gaten, want dit aanbod duurt echt maar 4 dagen.

De training heet: 3 misverstanden in het aansturen waardoor je geld op tafel laat liggen.

Hoe lekker is het om hiermee te oefenen in de zomer, of erna? En ken je nog meer mensen die deze tips kunnen gebruiken? Stuur mijn nieuwsbrief dan gerust door. Dan zijn ze in elk geval niet te laat. Alvast hartelijk bedankt!

Laat een reactie achter