MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

Jong geleerd, oud gedaan

Onze jongste zoon Stig(11 jaar)  is een sociaal wonder, zeggen we vaak bij ons thuis.

Hij hoeft maar te kijken naar andere kinderen of ze komen naar hem toe. Voor je het weet kent hij iedereen. Zo gebeurt het regelmatig op vakantie dat Stig de vrienden maakt, waar Roza (11 jaar) en Mats (13 jaar) vervolgens mee gaan voetballen. Mats en Roza kijken iets meer de kat uit de boom en maken dan ook dankbaar gebruik van de sociale skills van hun broer.

Na drie dagen op vakantie kent Stig iedereen: “Die jongen met die groene zwembroek heet Julius en dat is de broer van dat meisje met die mooie blauwe ogen, Charlotte. En die mensen van plek nummer 16 hebben de mensen van plek 35 vorig jaar op een camping ontmoet. Harold en Jasmijn zijn in Nederland elkaars buren.”

Na drie weken kent Roza bijna geen namen. Roza (voetballer in hart en nieren) weet wél wie er rechtsbenig of linksbenig is, of dat iemand een goede verdediger is of een goede aanvaller…

Nogmaals Stig is een sociaal wonder.

Jong geleerd oud gedaan
Stig tijdens een dansshow

Nu is hij laatst gevraagd voor het demo dansteam. Hij danst hiphop/streetdance. Dat is natuurlijk helemaal te gek. Maar op de één of andere manier had hij moeite om met deze groep een goede klik te krijgen. Toen we daar thuis over spraken, vroeg ik hem wat hij dacht dat hij daaraan zou kunnen doen? Hij gaf aan dat hij ze vragen kon stellen. Welke vragen zou je kunnen stellen dan? Hij noemde 2 vragen:

  1. Vind jij de dansmuziek leuk om naar te luisteren?
  2. Heb jij zin in de eerste wedstrijd van het demoteam?

“Wat kan iemand antwoorden op die vraag?”, vroeg ik hem. Ik zag zijn ogen oplichten. “Oja!”, “alleen maar ja of nee!”. Nee besloot hij, dat is niet handig als je juist een gesprek wilt aanknopen. Dat moeten natuurlijk andere vragen zijn. “Open vragen, heet dat”, gaf ik aan. We verzamelden er een paar:

 

  1. Welke muziek vind jij leuk om op te dansen?
  2. Waar luister je thuis naar?
  3. Welke dans vind je het leukst van onze dansen?
  4. Wie uit het demoteam kende je al?
  5. Hoe vaak dans jij in de week?
  6. Hoe lang dans jij al?

Het zelfvertrouwen van Stig nam gelijk weer toe. Want deze vragen zouden zeker tot een gesprek gaan leiden, zag hij in!

Bij verkopers werkt het niet anders

Natuurlijk weten de meesten dat je open vragen moet stellen. Maar op het moment dat de spanning toeneemt schiet je soms terug in gesloten vragen en wordt een gesprek een hele opgave. Je bent dan keihard aan het werk en vraagt je af waarom het niet lekker loopt.

meeluisteren met verkoopgesprekken
meeluisteren met telefonische verkoopgesprekken

Tijdens de meeluistersessies met mijn klanten, hoor ik dat. Het fijne van meeluisteren is dat ik direct na elk gesprek feedback geef. We kunnen dan bespreken waar de gesloten vragen vandaan komen en hoe je weer in de modus van open vragen kan komen. In het volgende gesprek kan je het gelijk toepassen. Op die manier wordt het meeluisteren dan ook heel leuk, want na elk gesprek verbeter je gelijk.

 

En natuurlijk let ik niet alleen op wat beter kan. Het is juist heel belangrijk te horen waar je talenten liggen, zodat je die nog meer kunt inzetten en erop leert vertrouwen.

Als je meer wilt weten over meeluisteren kan je hier lezen hoe het in zijn werk gaat.

Wil je weten wat mijn klant Sylvia hierover zegt, dan kan je hier klikken. Zij vertelt hoe zij het meeluisteren heeft ervaren en wat het haar heeft opgeleverd.

Als je vóór 1 juli meeluistersessies boekt bij mij (en ze vóór 1 oktober laat uitvoeren), dan krijg je elke 2e kandidaat gratis!

Het voordeel van meeluistersessies is dat het heel efficiënt is (het duurt maar ca. 5 kwartier per persoon) en het levert direct iets op door de feedback die gegeven wordt. Het is eigenlijk een minitraining op maat!

Ja, ik wil meer weten over meeluisteren.

Ik hoop je snel te horen!

gerelateerde artikelen

Reacties