Ben jij ook paranormaal begaafd?
Weet jij ook precies wat een klant denkt, vóór hij het gezegd heeft? Weet jij precies hoe hij zal reageren vóór hij het doet? Ben jij ook paranormaal begaafd?
Een jaar of twee geleden volgde ik zelf een training over verkoop. In die training kregen we allemaal de opdracht om een gesprek voor te bereiden met een klant. De bedoeling was om dit gesprek daadwerkelijk te gaan voeren. Nadat we individueel onze gesprekken hadden voorbereid werd ons gevraagd te delen wat we gedaan hadden. Ann stapte naar voren om haar ervaringen te delen. Ann is een ongelooflijk grappige en super slimme dame uit België.
Ze begon in haar prachtig Belgische tongval:
- “Klant a hoef ik niet te bellen want die heeft op dit moment teveel hooi op haar vork en dit kan ze d’r echt niet bij hebben”.
- “Klant b heeft ook geen zin, want zij gaat bijna op vakantie”.
- “Klant c heeft een ziek dochtertje dus haar hoofd staat er zeker niet naar”.
- “Klant d heeft daar echt geen budget voor”.
- “Klant e is al in gesprek met een concurrent, dus dat is nu ook niet handig…”
Heel herkenbaar
En zo las ze een lijst voor van wel 15 klanten die ze allemaal niet hoefde te bellen omdat het toch geen zin had. Natuurlijk moesten we allemaal vreselijk lachen omdat het zo grappig was. Én herkenbaar…we herkenden allemaal deze manier van denken. ‘Die klant hoef ik niet te bellen omdat…’
NIVEA
Je vult van alles in voor een klant. Je lijkt wel paranormaal begaafd. Tijdens een andere training hoorde ik de afkorting: NIVEA. Deze staat voor: Niet Invullen Voor Een Ander. Kan best handig zijn om gewoon te vragen in plaats van in te vullen. En zo’n afkorting helpt je dit te onthouden. Het woord dat vaak gebruikt woord in deze context is aanname. Doe jij wel eens aannames?
Angst
Soms komt het invullen voor een ander, voort uit je eigen onzekerheden, die ook wel belemmerende overtuigingen genoemd worden. Soms uit bescheidenheid, heel vaak uit angst. Angst voor afwijzing. En als je bang bent om afgewezen te worden kan je het misschien maar beter helemaal niet proberen. Eigenlijk super zonde. Want jouw klant zit misschien wel te wachten op je. Misschien is jouw oplossing precies wat hij nodig heeft…
Wat is jouw reden om niet te bellen?
Wat is voor jou een reden om een klant niet te bellen, waar vul jij in voor een ander? Ik ben benieuwd. Laat het me weten! mail me op: mariejose@minddirection.nl
Reacties