MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

Ik doe alles al, maar het werkt niet!

Waar haal ik klanten vandaan? Is een vraag die veel aan mij gesteld wordt.

Veel bedrijven en ondernemers hebben het idee dat ze echt veel doen om aan nieuwe klanten te komen. Als ik vraag wat ze allemaal doen, blijkt dat er nog wel wat te winnen valt…

Toen ik laatst sprak met René, een ondernemer die ouders helpt bij de opvoeding van hun puberkind, gaf René te kennen dat ik hem echt niet kon helpen met nieuwe klanten want hij deed alles al, maar het werkte gewoon niet. Hij had niet genoeg klanten. Toen ik hem vroeg wat hij dan allemaal deed, noemde hij de volgende dingen:

  • Op mijn website vertel ik uitgebreid wat ik doe
  • Mijn folder ligt overal
  • Ik spreek veel mensen over wat ik doe
  • Ik ga veel naar netwerkbijeenkomsten

resultaten

Dat lijkt op het eerste gezicht misschien genoeg, maar toen ik doorvroeg bleek dat deze acties geen zoden aan de dijk zetten. Kijk maar:

Website bezoek

“Wie komen op jouw website?”, vroeg ik? In elk geval de mensen die ik een kaartje heb gegeven of die mij kennen, denk ik”, zei René. “Wat is voor die mensen een reden om naar jouw website te gaan?”. Tja, daar wist hij geen antwoord op.

Folder verspreiden

“Waar ligt jouw folder precies?”. René gaf aan dat zijn folder bij een aantal scholen lag, bij de huisartsenpraktijk in het dorp én bij het gezinscentrum. “Waar ligt hij precies dan?”, wilde ik weten. “Ja, volgens mij gewoon op de balie”, zei René.

Mensen spreken

“Wanneer en met wie spreek jij over jouw diensten?”. “Als ik op het voetbalveld sta, bij een klassenborrel en natuurlijk op de netwerkbijeenkomsten vertel ik over wat ik doe.”, ging René verder. He, wat vervelend dat dat geen klanten oplevert, zei ik. “Wat zeg je dan tegen die mensen als je ze spreekt?”, wilde ik weten. “Nou, gewoon dat ik ouders van pubers help bij het opvoeden”. En ik merkte dat hij een beetje geïrriteerd raakte van alle die vragen die ik stelde.

Ook bij de netwerkbijeenkomsten vertelde René dat hij ouders van pubers helpt bij het opvoeden en hij was dan ook op zoek naar ouders van puberkinderen op zo’n bijeenkomst. Helaas waren dat er altijd heel weinig en ze waren ook vaak niet geïnteresseerd in zijn cursus opvoeden.

Inmiddels had ik al een vermoeden wat de reden is dat René geen klanten krijgt. Want de dingen die hij deed zijn stuk voor stuk absoluut belangrijk. Maar het was net alsof hij wel A, maar geen B zei.

Want als je mensen naar je website wilt krijgen, moet je zorgen dat ze daar iets waardevols aantreffen en dat ze regelmatig teruggaan naar jouw website. Ook is het belangrijk dat potentiele klanten zich erin herkennen. Noem expliciet het probleem waarvoor jij een oplossing hebt en geef aan welk resultaat een klant daarmee behaalt.

Het verspreiden van een folder is op zich geen slecht idee, maar als je hem gewoon ergens neerlegt, is het ‘schieten met hagel in een donker bos en hopen dat je wat raakt!’. Zorg dat je de voordelen van jouw dienst bekend maakt aan diegene die jouw folder verspreidt. Het liefst zorg je zelfs dat hij of zij vertrouwen heeft in wat jij doet, door hem/haar bijvoorbeeld testimonials te laten zien van jouw tevreden klanten en door hem/haar haarfijn uit te leggen wat je doet en waarom jouw resultaten zo goed zijn. Dan kan zo iemand zelfs een echte ambassadeur voor jou worden.

Als je met mensen spreekt over jouw aanbod, geef dan aan wat jouw aanbod waardevol maakt en spreek over de resultaten die klanten kunnen halen bij jou. Een cursus over opvoeden is niet zo aantrekkelijk. Maar het contact met je puberkind herstellen, klinkt al veel aantrekkelijker omdat het een specifiek probleem blootlegt en tegelijk een resultaat benoemt.

Verder zijn netwerkbijeenkomsten echt niet bedoeld om te verkopen. Dat is ook zonde, want als je probeert te verkopen op een netwerkbijeenkomst heb je alleen maar kans op de mensen die er zijn. Terwijl je juist gebruik moet maken van het netwerk van al die mensen die er zijn. Dan wordt de vijver al gelijk een stuk groter.  Zorg dus dat je goed voorbereid naar een netwerkbijeenkomst gaat en kijk of deze mensen in hun netwerk mensen kennen die geïnteresseerd zijn in jouw aanbod. Veel mensen helpen anderen graag. Je kan dan ook gelijk de vraag terugstellen: Waar zou ik jou mee kunnen helpen? Dan wordt zo’n netwerkbijeenkomst ook gelijk leuker!

Wil je meer hulp bij het krijgen van nieuwe klanten of wil je weten wat ik nog meer voor je kan betekenen? Neem dan contact op met mij. Ik zie er naar uit je te spreken!

Ik gun je veel nieuwe klanten deze week!

gerelateerde artikelen

Reacties