MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

Ik deed een aanname

Zoals beloofd ga ik weer door met de serie over aannames. Geregeld vertel ik hier verhalen over mijn huidige klanten of klanten die ik ooit heb gehad. Dit keer een verhaal over mijzelf… Want ook bij de loodgieter lekt de kraan!

Ik deed een aanname

Nog maar een paar jaar geleden kwam ik bij een groot bedrijf een salestraining geven. Het was een langer traject en vandaag was het onderdeel aannames. Ik was lekker op tijd en wilde naar binnen gaan. Helaas was de deur nog niet open. Aangezien ik me bevond op een bedrijventerrein, kon ik ook niet even ergens een kopje koffie drinken. OK, dan maar even wachten. Na een kwartier kwam er iemand met een sleutel. Bram (zo heette hij) maakte zijn excuses en vertelde dat de officemanager op vakantie was en dat er daarom nog niemand aanwezig was. Ik vroeg: Oh wat lekker dat ze op vakantie is. Waar is ze naar toe?

Bram verbeterde mij en zei: “Hij is twee weken naar Malta”. Leuk dat je training komt geven. Wat voor training geef je?”.

Ik: “Nou….salestraining dus. En het onderwerp van vandaag is aannames…dus”. Zo stom, dat ik aannam dat de officemanager een vrouw was. Toen ik over de eerste schaamte heen was, heb ik dat voorbeeld direct in de training gebruikt. Gelukkig konden we er wel om lachen.

Je kan je je afvragen of het heel erg is dat ik aannam dat de office manager een vrouw was. Misschien niet. Maar aangezien ik daar als salestrainer was en juist over dit onderwerp een training kwam geven, was het wel pijnlijk.

Wat aannames kunnen veroorzaken


En zo is het vaak met aannames. In het beste geval is het niet meer dan pijnlijk en ontstaat er even wat ruis in de communicatie. Maar in het ergste geval verlies je een klant omdat je iets aanneemt dat pertinent niet klopt. Zo vatte ik een email vorige week verkeerd op en kwam in de problemen met een belangrijke offerte. Helaas kreeg ik de contactpersoon niet te pakken en ben ik met mijn aanname aan de gang gegaan. Er bleek best wat schade in onze relatie te zijn ontstaan. Ik weet op dit moment nog niet of het goed komt. Het doen van aannames kan dan ook veel schade toebrengen.

Aannames komen zelden alleen


Als je nu benieuwd bent of jij ook wel eens aannames doet, dan zou je bijvoorbeeld eens kunnen letten op het aantal gesloten vragen dat je stelt (vragen die alleen met ‘ja’ of ‘nee’ te beantwoorden zijn). Want gesloten vragen zijn een indicatie dat je aannames doet. Stel je juist open vragen (vragen die beginnen met wie, wat, waar, waarom, wanneer, welke en hoe), dan wordt de kans op aannames direct kleiner. Kijk maar wat ik bedoel:

Gesloten vraag:
Ga jij dit jaar naar Frankrijk op vakantie?

Open vraag:
Welke vakantieplannen heb jij dit jaar?

 

 

Deel gerust met je netwerk:

 

gerelateerde artikelen

Reacties