MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

Wat kost deze haai?

haaiToen ik een aantal jaar geleden met mijn oudste zoon Mats (toen 6 jaar) voor het eerst op de vrijmarkt stond, besefte ik weer hoe lastig het is om voor jouw aanbod een prijs te bepalen. We kwamen aan om een uur of 8 ’s morgens en legde ons kleedje neer. We stalden de spullen uit en gingen zitten. Al snel kwam er een klein jongetje met zijn oma langs om onze plastic haai te bewonderen (een paar cm lang en duidelijk veel gebruikt). Het jongetje pakte hem op en riep tegen oma: “Deze wil ik!” Oma keek ons aan en vroeg: “Wat kost deze haai?”. Ik keek Mats aan en zei: “Ja, wat zou je er voor willen hebben?”. Mats riep zonder blikken of blozen: 3 euro! De oma legde de haai direct terug en trok het jongetje ruw weg. Ze keek mij nog boos aan terwijl ze stevig doorliepen. Mats keek ze met verbazing na….

We hebben rustig besproken hoe hij dit de volgende keer zou kunnen aanpakken. Dit jaar stond hij er weer. Nu met goocheltrucs. Hij had duidelijk meer succes!

Wat mij nu opviel aan de vrijmarkt is dat de volwassenen vaak anders verkopen dan kinderen. Als je aan een kind vraagt wat iets kost en je zegt niet gelijk ja, dan doet een kind niets. Kinderen kijken je aan en wachten gewoon. Als je vraagt aan een volwassene wat iets kost en je zegt niet gelijk ja, dan zeggen de volwassen vaak gelijk “Nou, voor minder mag -ie ook weg hoor!”

Ik herken dat ‘snelle korting’ geven ook in mijn werkomgeving. Zo belde ik een aantal weken geleden een nieuwe locatie die ik misschien wilde huren voor één van mijn programma’s. Toen ik vroeg wat de prijs van een bepaalde zaal was, vertelde de medewerker mij: “De zaal kost € 500,- per dagdeel, maar omdat u voor het eerst bij ons boekt, kan daar wel wat van af!”. Voor mij voelde dat heel gek.

Te snel korting geven!

Herken jij dat ook? Direct korting geven, voor iemand erom vraagt? Je bent zeker niet de enige. Ik hoor dat vaak van ondernemers, maar ook bij bedrijven gebeurt het veel. Echt zonde. Niet alleen omdat jouw prijzen op die manier lager worden, maar de perceptie van de waarde van jouw aanbod wordt lager. Je aanbod wordt daardoor minder aantrekkelijk. En dat is vast niet jouw bedoeling, toch?

Oorzaken van direct korting geven.

De redenen dat mensen direct korting geven lopen uiteen. Maar de oorzaak hiervan heeft vaak te maken met twee dingen:

  1. Het niet kunnen omgaan met bezwaren van klanten.
  2. Het niet herkennen of niet kunnen ombuigen van jouw belemmerende overtuigingen.

Dit is gelukkig wel te leren. Zou jij dat willen leren? Op 19 mei a.s. organiseer ik de Masterclass ‘Met Succes en Plezier Verkopen’. En leer ik je daar alles over! We gaan uitgebreid in op het ontdekken en ombuigen van je belemmerende overtuigingen en werkelijk alle bezwaren van klanten zullen aan de orde komen om mee te oefenen.

Het leuke is, dat je in het gezelschap bent van anderen die, net als jij,  ook moeite hebben met deze onderdelen.

[su_button url=”https://minddirection.nl/masterclass-met-succes-en-plezier-verkopen/” target=”blank” background=”#f78b1e” size=”7″]JA, IK KOM NAAR DE MASTERCLASS![/su_button]

 

gerelateerde artikelen

Reacties