MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

Spiegel je gesprekspartner… zin of onzin?

Tijdens mijn salesprogramma’s krijg ik regelmatig te horen: “je moet je gesprekspartner toch spiegelen, of zo?” Wat is dat eigenlijk, spiegelen?

Bij het spiegelen van je gesprekspartner neem je (ongeveer) dezelfde lichaamshouding aan. Er bestaan veel verhalen over waarom je zou moeten spiegelen. Ik hoor bijvoorbeeld wel eens dat je moet spiegelen zodat jouw gesprekspartner het gevoel heeft dat je op hem lijkt. En als je op je gesprekspartner lijkt dan is hij eerder geneigd van jou te kopen.

Ik geloof zeker dat overeenkomsten helpen om een klik te hebben en vertrouwen te krijgen. Maar ik heb zelf een iets andere kijk op het nut van spiegelen.

Als je ongeveer dezelfde houding aanneemt als je gesprekspartner ben je beter in staat je gesprekspartner te begrijpen. Een lichaamshouding zegt iets over hoe iemand zich voelt. Je kan als het ware ‘meevoelen’ wat hij voelt. Het gaat in mijn optiek dus niet om het ‘nadoen’ van je gesprekspartner.

Moustache_ionna-vautrin_cyclope-532x760Je hoeft ook niet de hele lichaamshouding te kopiëren. Wat al helpt is bijvoorbeeld is je bovenlichaam ten opzichte van je onderlijf in een zelfde houding zetten. Ook de manier waarom iemand zijn hoofd houdt, ten opzichte van zijn bovenlichaam. Voel zelf maar eens: als je op het puntje van je stoel voor overleunt en je doet je hoofd ook nog eens naar voren, dan geeft dat een heel ander gevoel dan achteroverleunen.

Ik heb daar zelf echt bijzondere ervaringen mee. Zo heb ik wel eens gemerkt dat ik zo afgestemd was op mijn gesprekspartner, toen hij zijn hand omhoog deed, mijn hand plotseling meeging. Of ik merk dat er een woord in mij opkomt, dat vervolgens door mijn gesprekspartner wordt uitgesproken. Helemaal als dat een woord is dat ik zelf nooit gebruik, voelt dat heel bijzonder. Bij verliefde mensen zie je dat ook gebeuren. Ze gaan op dezelfde manier zitten en houden bijvoorbeeld allebei hun hand onder hun hoofd.

 

Spiegelen helpt dus bij het afstemmen op je gesprekspartner, zodat je hem beter begrijpt. Dit kan ook helpen bij conflicten of in onderhandelingen met je klant. Ik nodig je van harte uit het eens te proberen. Ga dus niet precies hetzelfde zitten, want dan wordt het een trucje of denkt je gesprekspartner dat je hem in de maling neemt! Maar let vooral op de houding van het bovenlichaam ten opzichte van de romp en de houding van het hoofd ten opzichte van de romp. En dit kan je met een klant oefenen, maar ook met je partner of je kinderen, of je moeder.

Laat je me weten hoe het is gegaan? Ik ben reuze benieuwd!

Er komt veel kijken bij het verkopen van jezelf en je aanbod. Er zijn ongelooflijk veel knoppen waar je allemaal aan kan draaien.

Op 19 mei organiseer ik de masterclass Met succes en plezier verkopen. De hele dag staat in het teken van het verbeteren van je sales.  Dus als jij denkt dat er nog wel wat te winnen valt, meld je dan aan! Het is voor de andere deelnemers natuurlijk ook leuk als jij er bent!

[su_button url=”https://minddirection.nl/aanbod/masterclass-met-succes-en-plezier-verkopen/” target=”blank” background=”#f78b1e” size=”7″]MEER INFO EN AANMELDEN[/su_button]

 

 

Deel gerust met je netwerk:

gerelateerde artikelen

Reacties