MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

Het aller schaarste goed… (2)

Vorige week vertelde ik al in mijn blog (lees hier) over het aller schaarste goed als ondernemer of professional: tijd. Je kan het maar één keer besteden. Vandaag een aantal nieuwe tips om nog effectiever met je tijd om te gaan. Ik gebruik ze zelf al jaren. Dus wie weet helpen ze jou ook!

Agenda

Mijn agenda is heilig. Ik maak gebruik van een digitale agenda en die is gekoppeld aan mijn telefoon. Overal waar ik ben, heb ik een actuele agenda bij me. Nu ben ik laatst overgegaan naar ‘in the cloud’ werken en dat zorgde dan ook even voor wat onhandigheid. Zo stond er ineens een dubbele afspraak in mijn agenda. Dat gebeurt mij 2x per jaar (gelukkig, nog maar één te gaan…). Het gebruik van één agenda geeft mij rust. In mijn agenda gebruik ik een aantal handigheidjes. Lees maar:

De kracht van focus

Eén van de dingen die ik doe om tijd te besparen is time batchen. Dat heb ik van mijn business coach geleerd en het blijkt bijzonder effectief. Maar wat is time batchen? Bij time batchen cluster je dezelfde werkzaamheden. Je zet ze bij elkaar in je agenda. Bijvoorbeeld zoals hieronder:

timebatch

Werkzaamheden die bij elkaar horen, die zet ik ook bij elkaar in de agenda. Zo plan ik acquisitie-momenten in of blokken waarin ik aan mijn nieuw te ontwikkelen programma’s werk.

wekkerVerder werk ik 25 minuten achter elkaar aan dezelfde taak. Via mijn eierwekker weet ik precies wanneer die tijd om is. Ik zet de telefoon op stil en mijn mail uit. Na 25 minuten loop ik even bij mijn bureau weg en pak een kopje koffie of thee. Dan ga ik weer verder, weer 25 minuten. Na dit ritueel 3x te hebben gedaan neem ik een korte pauze. Liefst even naar buiten. Daarna ga ik naar de volgende taak. En die doe ik weer op dezelfde manier.

De kracht van routine

Ook maak ik veel gebruik van de kracht van routine. Ik doe bepaalde dingen altijd op bepaalde dagen of tijdstippen. Ik heb gemerkt dat vrijdag voor mij een hele creatieve dag is. Dan schrijf ik mijn nieuwsbrieven voor de dinsdag erop (mijn Virtueel Assistent moet er natuurlijk ook nog mee aan de slag) en blijk ik de beste ideeën te krijgen voor nieuwe programma’s.

Belangrijk gaat voor geneuzel

De oplettende kijker, zag wellicht al het woord ‘heuvel’ staan in mijn agenda. Deze tip gebruik ik zelf al 12 jaar! Ik ga op maandagochtend als eerste ‘op de heuvel zitten’. Ik kijk dan naar de week die voor mij ligt. Ik zie wat voor mij het allerbelangrijkste is. Vervolgens kijk ik of ik hier ook genoeg (voorbereidings)tijd voor heb ingeruimd in mijn agenda. Als dat niet zo is, pas ik dat gelijk aan. Ik wil namelijk voorkomen dat ik geen tijd heb voor mijn belangrijkste taken. Daarnaast ben ik geneigd mezelf te verliezen in details, als ik de tijd heb. Dus eerst bepaal ik wat het belangrijkste is en zorg ik dat ik die tijd heb geblokt. Daarna komen de andere dingen. Dat doe ik niet alleen voor de week die voor mij ligt, maar ook voor de week die erna komt. Ik kijk naar deze én de volgende week. Op die manier sta ik nooit voor verrassingen…

Het voorbeeld van mijn agenda dat ik laat zien, is een ‘leeg’ voorbeeld. In mijn echte agenda staat ook wie ik allemaal moet bellen, met wie ik afspraken heb, welk programma ik ontwikkel en natuurlijk met wie ik een coach call heb. Op de dagen dat ik mijn programma’s uitvoer, plan ik verder niets. Vooral de donderdag en de vrijdag gebruik ik om mijn programma’s te geven. Dan heb ik daarna lekker weekend. Veel succes met het omgaan met jouw tijd!

Kijk nog even naar het aanbod voor een VIP-traject dat deze week afloopt… en plan er gelijk een in met mij! Ik hoop je snel te spreken.

 

 

Deel gerust met je netwerk:

gerelateerde artikelen

Reacties