MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

Het aller schaarste goed….

38675459_sAls je het hebt over schaarste is er één ding dat het aller schaarst is als ondernemer. En dat is tijd. Je kan je tijd maar 1x besteden, dus het is belangrijk je daar bewust van te zijn. Handig met je tijd omgaan is dan ook van essentieel belang. Ik ben zelf een kei in het doen van de bekende ‘vluchtklussen’. Voor mij zijn dat klussen die niet zo belangrijk zijn als de klus die ik eigenlijk zou moeten doen, maar die ik, om welke reden dan ook, niet doe.

Als je slim met je tijd omgaat kan je daar behoorlijk wat uren mee terugverdienen en wordt je beduidend effectiever.

Om je op weg te helpen zal ik je vandaag en volgende week een aantal tips geven die ervoor zorgen dat je veel efficiënter met jouw tijd omgaat.

Tip 1: Formuleer doelen

Het lijkt zo eenvoudig, maar het formuleren van doelen is echt nodig en dat doet lang niet iedereen. Doelen helpen je om prioriteiten te stellen en de juiste dingen te doen, in plaats van de dingen juist te doen. De doelen die je jezelf kan stellen hangen af van jouw specifieke situatie, maar kijk in elk geval naar deze doelen:

  • Omzet
  • Aantal klanten (impact die je wilt hebben op je omgeving)
  • Persoonlijke ontwikkeling

Stel jezelf een omzetdoel, zodat je weet welke onderdelen binnen jouw aanbod ervoor zorgen dat je dit doel realiseert. Als je steeds een workshop aanbiedt die relatief niet veel oplevert, zal je je omzetdoel niet halen. Kijk dus kritisch naar hoe je dat omzetdoel denkt te halen.

Met meer klanten loop je minder risico, dan wanneer je maar een paar klanten hebt. Met slechts 3 grote klanten heb je gelijk een probleem als er één klant wegvalt. Je kan het risico dan ook veel beter spreiden over meerdere klanten. Dat geeft veel meer lucht en vrijheid. Daarnaast kan het zijn dat je specifieke klanten, bijvoorbeeld ideale klanten wilt werven. Stel jezelf doelen op het soort klanten dat je wilt aantrekken. Als je gelooft dat iedereen jouw klant kan zijn, dan wordt het lastig werven. Want waar bevindt iedereen zich? Hoe bereik je iedereen?

Maak voor jezelf een duidelijke omschrijving van jouw ideale klant, zodat je ze kan herkennen en benaderen. Een ideale klant is een klant waar je graag mee samenwerkt omdat… (vul maar in).

Investeer in ondernemersvaardigheden.
Veel ondernemers en zelfstandig professionals investeren regelmatig in de inhoud van hun vakgebied. Ze worden graag beter in wat ze doen. Dat is natuurlijk prachtig. Toch merk ik, als ik met ze in gesprek ben, dat ze vaak vastlopen op heel andere gebieden dan de inhoud. Toen ik laatst in mijn live webinar (een online training) vroeg welke ondernemersvaardigheden ze wilden leren kwamen er zaken naar boven als:

  • (online) Marketing
  • Verkoop
  • Omgaan met belemmerende overtuigingen
  • Hoge(re) prijzen vragen
  • Jezelf presenteren in een groep

Ik zeg niet dat je niet moet investeren in de inhoud van jouw vakgebied, maar ondernemersvaardigheden vormen vaker een probleem dan de verdieping in de inhoud. Dus de vraag die ik heel graag aan jou wil stellen is:

Welke vaardigheden zou jij het komende jaar nog willen leren om meer omzet te kunnen krijgen of meer impact te kunnen hebben op je omgeving?”

Klik op de knop hieronder en laat het me weten. We kijken dan samen waarin jij kunt gaan investeren! Veel succes!

[su_button url=”mailto:mariejose@minddirection.nl” target=”blank” background=”#f78b1e” size=”7″]Wat ik wil leren is…[/su_button]

Volgende week ga ik verder met een aantal belangrijke tips over tijd.

 

 

 

 

Deel gerust mijn blog met je netwerk:

gerelateerde artikelen

Reacties