MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

Ik zou het niet doen…

Mijn zoon had een goocheltruc gezien van 35 euro en had (al!) zijn gespaarde zakgeld bij zich om deze truc aan te schaffen. In de winkel was de truc- tot zijn grote opluchting- inderdaad verkrijgbaar. Maar toen mijn zoon aan goochelaar en eigenaar Gert vroeg, of het echt een mooie goocheltruc was, zei Gert: “Ik zou het niet doen, als ik jou was!” Mijn zoon was even stil en keek Gert aan. “Waarom niet?”, vroeg hij. “Die truc is heel duur en volgens mij kan je beter 3 kleine trucjes van 10 euro kopen”, legde Gert uit.

blog week 9

Mats dook weer de winkel in om te zoeken naar iets anders. Maar nu Gert dit advies had gegeven, wilde hij ineens van elke truc weten of dit een ‘goede truc’ was. Bij één van de trucs gaf Gert aan: “Nee, die moet je niet kopen, je moet echt ouder zijn. Je handen zijn nog te klein”. Hiermee was ik ook verkocht. Gert gaf dus echt goed advies en ik merkte dat ik hem daardoor als expert ging zien en dat ik hem heel betrouwbaar vond. En betrouwbaarheid is ongelooflijk belangrijk, zoals je inmiddels weet.

Afgelopen week had ik een aantal gesprekken met klanten. Tijdens het gesprek met één van die klanten kwam ik erachter dat het voor deze klant niet verstandig was om nu al in te stappen in mijn high-end programma. Ik adviseerde haar eerst een aantal andere dingen op orde te hebben. Ze bedankte mij hartelijk en ging er gelijk mee aan de slag. Een dag later ontving ik een mail van haar, waarin ze me nogmaals bedankte en waarin ze aangaf dat ze dat erg waardeerde en graag in een later stadium met mij in zee ging! Daar word ik dus heel blij van.

Soms is het wel degelijk goed om iemand af te raden (nu) met jou in zee te gaan. Als je oprecht kan zeggen dat het geen goed idee is, zou ik dat zeker niet nalaten. Het wordt je in dank afgenomen en het voelt veel beter dan gelijk die order proberen binnen te halen. Dus als je echt voelt dat het niet handig is voor een klant om nu met jou in zee te gaan, kan je dus zeggen: Ik zou het niet doen, als ik jou was.

Veel succes met ‘nee’ zeggen, maar doe het alleen als het nodig is!

Soms twijfelen ondernemers over wanneer ze ‘nee’ moet zeggen tegen hun klanten. Heb jij dat ook wel eens? Dat je ‘ja’ zegt, maar eigenlijk ‘nee’ had willen zeggen? Of dat je misschien vaker ‘nee’ zegt dan je denkt dat je zou moeten doen? En heb je soms geen idee waar dat aan ligt, of hoe je dat verandert? Je bent echt niet de enige. De druk op omzet die je soms voelt, kan je behoorlijk troebel zicht geven.

Je kan mij altijd bellen voor een vrijblijvend gesprek: 0613294222

Deel mijn blog gerust met je netwerk:

gerelateerde artikelen

Reacties