MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

Werken onder je eigen voorwaarden.   

Eind december, begin januari bel ik graag mijn klanten om te horen hoe het ze vergaat. Hoe ze het jaar hebben afgesloten, hoe tevreden ze zijn, hoe het gaat met het vinden van nieuwe klanten, hoe gretig hun programma’s aftrek vinden, etc. Ik vind dat altijd zo leuk om te doen. Vaak zijn het enorm inspirerende verhalen en soms spreek ik een klant die me vertelt dat het helemaal anders is geworden dan de laatste keer dat ik hem sprak. Ik herken dat zelf ook. Dat is het mooie van ondernemer zijn. Alles wat je bedenkt kan je doen!

Gisteren sprak ik een klant. Zij vertelde dat ze trots was op zichzelf dat ze nu vaker ‘nee’ tegen opdrachtgevers zei en dat ze ook niet meer zomaar in onderhandeling ging over de prijs. Dat vond ik natuurlijk super goed van haar. Want ze is namelijk ongelooflijk goed in haar werk.

Het is belangrijk om ‘nee’ te zeggen als de opdracht niet bij je past of als hij niet voldoet aan jouw eigen voorwaarden. Op die manier houd je niet alleen plezier in je werk, maar neem je jezelf ook serieus. En dat is belangrijk als je een eigen bedrijf hebt. Op die manier werk je namelijk ook gelijk aan je eigenwaarde.

Eigenwaarde

15321120_lAls je steeds ‘ja’ zegt tegen opdrachten die niet bij je passen of als je steeds zakt met je prijs, dan gaat dat op den duur aan je eigenwaarde knagen. Je krijgt niet veel betaald voor een opdracht en je kan maar zo het gevoel krijgen dat je niet meer waard bent. En dat is echt zo zonde. Als je dit lange tijd zo aanpakt raak je van de regen in de drup. Het terugkrijgen van je eigenwaarde kan een langdurig en lastig proces zijn.

Maar deze klant had dus voet bij stuk gehouden toen er over de prijs onderhandeld werd. Ze had haar eigen voorwaarden genoemd en erbij gezegd: “Als een andere leverancier dit goedkoper kan en net zo goed, zou ik daarheen gaan!”. En ze meende het oprecht. Geweldig!  Ik vond het zo cool toen ze het vertelde!

Serieus genomen worden begint bij jezelf

Het mooie was dat deze opdrachtgever aan het eind van hun samenwerking eerlijk had gezegd: “Ik testte je eigenlijk met deze vragen. Ik wilde weten wat ik allemaal voor elkaar kon krijgen”. Door niet akkoord te gaan met het lagere prijsvoorstel nam zij zichzelf serieus. De klant deed hetzelfde. Die nam haar ook serieus.

Mijn eigen ervaring

Ik kan me nog goed herinneren dat een klant mij vroeg om korting. Ooit deed ik dat dan. Ik gaf ze dan een lagere prijs of zelfs de prijs die ze noemden. Maar toen ik een paar jaar geleden een salestraining wilde verkopen, bedacht ik me dat het heel gek is om korting te geven op een training waarin je anderen leert om niet zomaar korting te geven.

In een  zelfverzekerd moment zei ik toen: “Ik geef nooit korting. En dat ga ik jullie ook leren!” Ik heb de opdracht gekregen en ze waren erg enthousiast over de training. Grappig genoeg is dat nu mijn motto geworden en voel ik dat het helemaal klopt.

Geef ik dan nooit iemand een speciale prijs? Ja, wel zeker. Ik maak speciale prijzen voor mensen die al meer bij mij hebben gedaan, of laatst omdat ik het mijn nicht van harte gunde. Daarnaast beloon ik snelle beslissers graag. Als ondernemer is het belangrijk om snel beslissingen te kunnen nemen. De mensen die dit kunnen, wil ik graag in mijn programma’s! Ik geef dus nooit iemand zomaar een speciale prijs, maar alleen en altijd onder mijn voorwaarden en zeker niet omdat iemand het vraagt. Inmiddels weet ik wat ik waard ben. En dat is een heerlijk gevoel!

Wil jij ook zelfverzekerd je prijs kunnen noemen en voelen dat het klopt? Wil jij ook leren hoe je dat moet? Ik geef deze en volgende week 5 coach calls weg, waarin ik je 3 essentiële tips geef waardoor je je waarde voelt en hogere prijzen durft te vragen.

Wees er snel bij en meld je aan, want weg is weg!

[su_button url=”mailto:mariejose@minddirection.nl” background=”#ff9933″]JA, ik meld me graag aan voor de gratis coach call[/su_button]

gerelateerde artikelen

Reacties