MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

Eigen schuld dikke bult! Over leiderschap en commitment

Steeds vaker krijg ik aanvragen van klanten werkzaam in Media en Communicatie. Hier hoor ik een paar dingen die steeds terugkomen en mij erg verbazen:

  • Onze klanten leveren hun materiaal niet op tijd aan
  • Onze klanten keuren geteste uitingen (beeldmateriaal) af, zonder goede reden
  • Door interne discussie bij de klant zelf, ontstaat soms alsnog een annulering nadat de opdracht zelfs al is getekend.

Al dat werk voor niets

Je moet je voorstellen dat deze mediabedrijven al heel veel inspanningen hebben geleverd, al dat werk voor niets. Kijk maar:

  • De gesprekken met hun klanten zijn geweest
  • De offerte is gemaakt
  • De uitingen zijn ontworpen
  • Er zijn A-B testen gedaan voor de uitingen om te bepalen welke de meeste respons geeft
  • Er zijn gesprekken over de uitingen en de offerte geweest en er zijn keuzes gemaakt
  • De reclameruimte (online of offline) is gereserveerd
  • De contracten met de mediaexploitanten zijn geregeld, getekend of toegezegd

Als zo’n klant dan op zijn elfendertigst (ja ouderwets, ja. Het betekent op het laatste moment…) roet in het eten gooit, dan is dat superirritant.

Eigen schuld dikke bult. Lekker puh

Eigen schuld dikke bult

Maar ook je eigen schuld…Sorry. Ik kan het niet mooier maken dan het is. Maar als jou dit overkomt (en zeker als het vaker voorkomt) heb jij iets laten liggen. Verkopen gaat ook over leiderschap en commitment.

Leiderschap en commitment gaan hand in hand

En één ding is duidelijk: Er mist hier jouw leiderschap en het commitment van de klant. En beide zijn jouw schuld.

In hun poging het ‘gezellig’ te houden met klanten, valt mij op dat bedrijven veel te vrijblijvend omgaan met hun klanten. Wil je succes hebben met en voor jouw klanten, dan is het zaak te stoppen met labbekakken.

Een goed verkoper verkoopt ook het proces

Het is belangrijk dat jij als verkoper, client lead of contactpersoon, duidelijk kan maken wat jouw klant eraan heeft om samen bepaalde afspraken te maken, waar je je dus aan houdt. Allebei. Jij. Maar ook jouw klant. Een goede verkoper verkoopt ook het proces!

Mail me!

Herken jij dit probleem bij jezelf of jouw team? Laten we een afspraak maken. Tot snel!

Ik wens jou een week waarin klanten commitment tonen als gevolg van jouw leiderschap!

gerelateerde artikelen